donderdag 25 juni 2009

De stand op 21 juni






Zoals op de beide foto's hierboven is te zien, doen de larven van de mineermot zich rijkelijk tegoed aan de kastanjebladeren bij de Heilig Hartkerk.



Bovendien valt mij, al vanaf de maand mei, op dat er onder de diverse kastanjes zoveel afgevallen kleine, onvolgroeide kastanjetjes - zie foto - liggen. Ik ben er niet zeker van dat dit andere jaren niet het geval was, maar het zijn er zóveel en het beeld komt me zó onbekend voor dat ik vrees dat het hier toch om een gevolg van de aantasting van de bomen gaat. Daarom heb ik ook een foto gemaakt van de kastanjevorming ín de bomen.



Let op de omhoogstaande kale steeltjes: goed te zien is dat er maar één, hooguit twee kastanjes per steeltje zitten in plaats van een volledig bevruchte bloemaar zoals mij de bedoeling lijkt. In de boom bij Wuttrich kon ik helemaal geen kastanjes of steeltjes ontdekken. De beide andere bomen die wij onder ons beheer hebben gaven het beeld als op de foto.

1 opmerking:

  1. Dat er zoveel kleine kastanjes op de grond liggen, zou dat niet te maken kunnen hebben met het feit dat het steeds zo hard waait?

    BeantwoordenVerwijderen